دستورالعمل های
تخصصی ISSA در حوزۀ ICT
با
عنایت به روند
جهانی بکارگیری و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات[1] در مؤسسات تأمین اجتماعی، انجمن بین المللی تأمین اجتماعی(ISSA) در سال 2015 مبادرت به تهیه و انتشار
دستورالعمل های تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به
منظور تشریح نحوۀ کاربردآن ها در مؤسسات مربوط نمود. هدف مؤسسات در استفاده و
بهره گیری ازICT ،
توسعۀ راهکارهایی است که موجبات توانمندی آنان در تکمیل مأموریت ها، تمهید خدمات
مناسب کیفی، رضایتمندی سهامداران و بهبود کارایی فرآیندهای اصلی را فراهم میآورد.
به علاوه، چالش های ناشی از تحوّل و تکامل دائمی سیستم تأمین اجتماعی بر ضرورت
بکارگیری دقیق و جامع ICT در
حوزۀ تأمین اجتماعی تأکید می نماید. طی سالیان اخیر، ICT نقشی استراتژیک در پیاده سازی برنامه های
تأمین اجتماعی دارا بوده و کاربرد آن علاوه بر اتوماسیون فرآیندهای خاص، دگرگونی
عملیات و سرویس ها را به همراه داشته و سبب بهبود کیفیت آن ها در مؤسسات تأمین
اجتماعی گردیده است.
شایان
ذکر است با وجود دستاوردهای ترغیب کننده و ظهور محصولات قابل دسترس از نظر
اقتصادی، کاربرد ICT کماکان به عنوان دغدغه ای برای مؤسسات تأمین
اجتماعی باقی مانده است. همچنین علیرغم آنکه سیستم های ICT در گذر زمان به طور فزاینده ای پیچیده تر و
کامل تر شده اند لیکن در غالب موارد، توفیقی در برآوردن انتظارات مؤسسات نداشته
و نتایج مطلوب تحصیل نگردیده است. به علاوه، سیر صعودی تکامل محصولات و رابطۀ
متقابل آن ها با یکدیگر[2]،
می تواند اثری معکوس بر پایداری فرآیندهای مؤسسات داشته و در نهایت منتج به بروز
نگرانی هایی در زمینه توازن نتیجه-هزینه و عدم قطعیت شیوه های مناسب شناخته شده
برای توسعه کاربردهای موفق ICT گردند.
اهداف دستورالعمل های ISSA در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات
در
مؤسسات تأمین اجتماعی، کاربرد ICT دارای سه بعد اصلی به شرح ذیل می باشد:
1. اداره و مدیریت فعالیت های مرتبط با حوزۀ ICT
این
بخش مجموعۀ ساختارها، عملیات و پیاده سازی سیستم های ICT را دربرگرفته و طیف وسیعی از وظایف مترتب
همچون: تبیین اصول، رویکردها و نقش های حاکم بر فعالیت های ICT، تشریح فرآیندهای مدیریتی و استراتژی های ICT، مدیریت سرمایه گذاری در آن، مدیریت
زیرساخت های دادهای و اطلاعاتی، مدیریت تداوم فعالیّت خصوصاً در خدمت رسانی به
شهروندان را پوشش می دهد.
2. انجام وظایف تأمین اجتماعی و منابع مورد نیاز
در
این بعدکاربرد ICT،
شاهد جنبه های راهبری مزایا[3]،
جمع آوری سهم[4]،
مدیریت مالی و کنترل انطباق ، در کنارخدمات داخلی از قبیل منابع انسانی و ممیزی
داخلی، به همراه سیستم های اطلاعاتی سازمانی و پلتفرم های ICT به عنوان منابع مورد استفاده می باشیم.
3. استفاده از تکنولوژی های کلیدی در سیستم های تأمین
اجتماعی
پیاده
سازی خدمات یکپارچه، امن و قابل دسترس مبتنی بر ICT در این قسمت بررسی و تبیین می گردد.
بکارگیری چنین تکنولوژی هایی، به ویژه تعامل متقابل[5]،
محرمانگی و امنیّت اطلاعات و تکنولوژی
سیّار/موبایل[6] نقشی کلیدی در پیاده سازی مؤثر سیستم های
کارآمد تأمین اجتماعی ایفا می کنند.
لازم
به ذکر است در تمامی اجزای ابعاد مذکور، درک مؤسسات تأمین اجتماعی از استانداردها
و شیوه های فناوری اطلاعات و ارتباطات (همانند ISO، COBIT، ITIL، DAMA، CMMI، W3C، OASIS، Dublin
Core، OMG و ...)، آنها را قادر به اعمال روش هایی جامع و دقیق برای
مدیریت پیچیدگی های کاربرد ICT در سازمانهای بزرگ و حساس ذی ربط می نماید.
دستورالعمل های تخصصی ISSA در حوزۀ ICT، ضمن بررسی ابعاد مذکور، رهنمودهای لازم به منظور حمایت و
پشتیبانی از مؤسسات تأمین اجتماعی در انجام فعالیت های مربوط به ICT را تدوین و مهیا می سازند. اهداف اصلی در این دستورالعمل
ها افزایش اثربخشی و قابلیت اطمینان خدمات تأمین اجتماعی به
همراه استانداردسازی و ارتقای کارایی آن ها می باشد. اهدافی چون تسهیل پذیرش شیوه
ها و استانداردهای بین المللی ICT، در حوزۀ
کاربردی ISSA (مؤسسات تأمین اجتماعی) نیز مورد توجه می باشند.
این دستورالعمل ها، علاوه بر بهبود و توسعۀ ابعاد مدیریتی
و حاکمیتی ICT و نیز فناوری های کلیدی، و تأکید بر پیاده
سازی و اجرای وظایف اصلی تأمین اجتماعی و منابع مربوط، دامنۀ اعمال روش های تأمین
اجتماعی و همچنین ارتباط آن ها با وظایف مؤسسات و مفاهیم سازمان را مدّ نظر قرار
میدهند. با عنایت به تنوع ابعاد ICT، دستورالعمل ها(که درصدد پوشش کاربردی تمامی مؤسسات می باشند)
توسط اسناد فنی، به همراه تجارب سودمند و مطالعات موردی تکمیل و با توجه به تعدد
روش های تأمین اجتماعی و فرآیندهای راهبری مربوط تکمیل و بسط داده می شوند. به
علاوه، ارتباط میان عملیات تأمین اجتماعی و پیاده سازی مبتنی بر ICT در
دستورالعمل های ذیربط مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرند.
نکتۀ
حائز اهمیت آن است که انجام وظایف مرتبط با این ابعاد نه تنها کارکنان فنی و تخصصی ICT را
در بر می گیرد بلکه شامل واحدهای مدیریت فعالیّت های تأمین اجتماعی، اجرای
قراردادها، کارکنان، ممیزی داخلی و مسئولین مؤسسه اعم از هیأت مدیره، مدیران اجرایی، مدیر کل و... نیز می باشد.
با
توجه به اهمیت ICT به عنوان یک عامل توانمندساز اجتناب ناپذیر در راهبری سیستم
های تأمین اجتماعی، همکاری نزدیک وتوأمان هیأت مدیره و مدیریت به منظور تضمین
برخورداری مؤسسه از پلتفرم کارآمد و مؤثر ICT ضرورت دارد. در حالیکه اساس و بنیان راهبری تأمین اجتماعی
بدون تغییر باقی مانده است(پرداخت مزایا و ارائۀ سرویس ها به اشخاص مناسب در زمان
مقرر)، روش ها و رویکردهای آن به سرعت و به شکلی پویا در حال تکامل و ارتقاء می
باشند. مؤسسه ای که از مدیریت و هیأت مدیرهای آگاه و هماهنگ با روند تحولات ICT برخوردار باشد، از نظر درک سرویس های قابل
ارائه به مشتریان، پتانسیل قابل حصول از طریق ICT،
به همراه ارائۀ مؤثر و مناسب مزایا و خدمات تأمین اجتماعی در موقعیت بسیار بهتری
قرار دارد (کتاب دستورالعمل های انجمن بین المللی تأمین اجتماعی در حوزه فناوری
اطلاعات و ارتباطات توسط مؤسسه کار و تأمین اجتماعی منتشر گردیده است).