بایگانی مقالات

شامل

چشم انداز چالش برانگیز آینده

روندهای کلان تغییرات جمعیتی، جهانی شدن، تحولات فناوری و تغییرات اقلیمی در حال دگرگون سازی اقتصادها و جوامع هستند. به تعبیری در آستانه تجربه فرآیند تحول و شکل گیری مرزهای جدید کسب وکار، اقتصادهای دانش بنیان، و نظام های نوین رفاهی و حمایتی هستیم که ساختارها و نهادهای حاکمیتی، اقتصادی و اجتماعی را با چالش های چندبعدی و پیچیده ای به رغم ظهور بسیاری از فرصت های جدید برای رشد و توسعه، مواجه خواهند کرد. چنین تحولاتی می توانند دارای پتانسیل رشد درآمد جهانی و بهبود کیفیت زندگی مردم در اقصی نقاط جهان باشند یا ممکن است به افزایش نابرابری، نگرانی و بی عدالتی دامن زنند. بنابراین برای درک و تجمیع انتظارات متفاوت بازیگران عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تدوین چشم اندازهای راهبردی در مورد آینده به فرآیندی سازماندهی شده و هدفمند نیاز داریم تا حامی و مصدق توسعه گسترده اقتصادی و اجتماعی باشیم. دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

 

نیم نگاهی به شاخص های توسعه استان خراسان جنوبی

مطالعات انجام گرفته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه سنجش شاخص‌های توسعه استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته استان خراسان جنوبی، از جمله استان‌هایی بوده که در مسیر توسعه قرار نگرفته و در بسیاری موارد حتی روند نزولی به خود گرفته است. سهم بسیار اندک از تولید ناخالص داخلی، روند نزولی در تولیدات اقتصادی با تاکید بر تولیدات کشاورزی صاحب برند مانند زعفران و زرشک و ...، از مواردی به‌شمار می‌رود که بیانگر این روند طی سال‌های اخیر است. این گزارش در پی آن است که ابتدا مروری بر مهم‌ترین شاخص‌های توسعه استان در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی انجام داده و سپس با شناسایی مهم‌ترین مسائل و همچنین ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری، به مجموعه اقدامات برون رفت از وضعیت فعلی دست یابد. یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

 

نیم نگاهی به شاخص های توسعه استان لرستان

بر اساس مطالعات انجام شده در خصوص سنجش مولفه‌ها و شاخص‌های توسعه‌ استانی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی سال‌های اخیر، شش استان سیستان‌و‌بلوچستان، لرستان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه و چهارمحال‌و‌بختیاری بالاترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند که پیامد آن، پدیده‌های اقتصادی، اجتماعی و ... متعددی برای استان‌های مذکور بوده است و آنها را در رده مهاجرفرست‌ترین استان‌های کشور قرار داده است. شناسایی علل و پیامدهای این پدیده، نیازمند تحلیل عمیق‌تر و شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های این استان‌ها و استان‌های همجوار آنهاست. با شناسایی کمبودها و کاستی‌ها و همچنین، مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان‌های مذکور، می‌توان فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال را در هر یک از استان‌ها شناسایی و در راستای رفع تنگناهای اقتصادی و اجتماعی آنها اقدام کرد. چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

 

مروری بر شاخص‌های توسعه استان سیستان و بلوچستان و پیش‌نویس سند توسعه استان (1401-1399)

مطالعات منطقه‌ای در سطح استان‌های کشور نشان می‌دهد که به طور کلی، با حرکت از سمت غرب کشور به سمت استان‌های شرقی، بر میزان توسعه نیافتگی و محرومیت افزوده می‌شود. سنجش وضعیت استان‌های شرقی و جنوب شرقی در زمینه شاخص‌های توسعه یافتگی، گواهی بر این ادعا است. استان سیستان و بلوچستان مستقر در جنوب شرقی کشور نیز، غالبا در مطالعات سنجش شاخص‌های توسعه که در سال‌های گذشته انجام شده است، سربلند نبوده و در بسیاری از شاخص‌ها، همواره پائین‌ترین رتبه کشوری را از آن خود کرده است. گزارش پیش‌رو، در ادامه‌ی گزارش "نیم‌نگاهی به شاخص‌های توسعه استان سیستان و بلوچستان " که با هدف شناخت و تحلیل وضعیت کنونی استان در زمینه شاخص‌های توسعه و محرومیت در این استان تهیه شده، تدوین شده است و رسالت آن، تدوین اهداف، راهبردها، سیاستگذاری‌ها و تدوین رویکردهایی موثر در راستای کاهش فقر و محرومیت‌ و در گام بعدی، تسهیل قرارگیری استان در مسیر توسعه می‌باشد. سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

 

بازنشستگی در یک نگاه 2017

این کتاب ترجمه یکی از مهم‌ترین منابع مرتبط با مسأله بازنشستگی است که توسط OECD تهیه شده است. در این کتاب، نگاهی جامع به روندهای اصلی این حوزه شده و با نگاهی بین‌المللی اطلاعات بسیار ارزنده‌ای در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. به طوری که مطالعه آن تصویری کارشناسی از ابعاد مختلف موضوع و همچنین تجربه کشورها به دست می‌دهد. دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

 

نیم‌نگاهی به شاخص‌های توسعه استان سیستان و بلوچستان

مطالعه حاضر بر آن است تا شاخص‌های توسعه‌یافتگی استان سیستان و بلوچستان را بر اساس آخرین داده‌های در دسترس بررسی کند و تصویری نمایا از شکاف توسعه‌ای این استان با سطح ملی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی ارائه دهد. در این گزارش، شاخص‌های توسعه انسانی، جمعیت و مهاجرت، اقتصاد کلان، فقر و رفاه اجتماعی، زیربنایی به تفصیل و به طور مقایسه‌ای مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد استان سیستان و بلوچستان اگر چه طی دهه‌های گذشته در کانون توجه برنامه‌های آمایش سرزمین، برنامه‌های توسعه و فعالیت‌های گروه‌های خیریه و سمن‌ها بوده است، اما همچنان این استان از فقر و محرومیت رنج می‌برد و از منظر شاخص‌های مختلف اغلب در بدترین وضعیت در بین استان‌های کشور قرار دارد. بهبود شاخص‌های توسعه‌ای به خصوص در زمینه اشتغال، از مهم‌ترین اولویت‌ها نه‌تنها در سطح منطقه‌ای، بلکه در سطح کشوری و امنیت ملی به شمار می‌رود. از دیگر سو با توجه به جمعیت جوان استان، ضرورت سرمایه‌گذاری و توجه ویژه به بخش‌های بهداشت و درمان و آموزش در جهت بهبود شاخص‌های توسعه انسانی در سطح استان ضروری است. در صورت عدم توجه به این موضوع و وضعیت نامناسب کودکان در سطح استان، این فرصت و پنجره جمعیتی درخشان به تهدیدی برای منطقه و درنهایت کشور تبدیل خواهد شد. یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

 

 

تحلیل تحولات بازار سرمایه و بررسی پورتفوی بورسی صندوق‌های بازنشستگی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مطالعه حاضر ابتدا تصویری از مهم‌ترین تحولات بورس و صنایع بورسی کشور طی یک سال اخیر را ارائه کرده و سپس اثرگذاری متغیرهای کلان اقتصادی کشور بر بورس را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس به بررسی وضعیت پورتفوی بورسی صندوق‌های بازنشستگی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخته و در نهایت چشم‌اندازی از وضعیت بورس و تحولات پیش رو در سال 1399 ارائه می‌کند. نتایج حاصل از این مطالعه می‌تواند در تصمیمات سرمایه‌گذاری و بهینه‌سازی پورتفوی صندوق‌های بازنشستگی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

 

گزارش تحلیلی_توصیفی عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درسال 1398

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان بزرگترین وزارتخانه اجتماعی- اقتصادی، جایگاهی بس مهم و اثربخش در توسعه کشور دارد و دستیابی به اهداف تعریف شده برای آن نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای اقتصادی و اجتماعی کشور دارد. بررسی عملکرد این وزارتخانه در حوزه‌های کارکردی ضمن اینکه مسیر گذشته و کاستی‌های آن را می‌شناساند، می‌تواند در ترسیم مسیر آتی مفید واقع شود. لذا معاونت امور اقتصادی و برنامهریزی به منظور ارائه تحلیلی از آنچه تا پایان سال 1398 در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذشته است؛ گزارش تحلیلی- توصیفی عملکرد حاضر را در بازه های زمانی 91-1388؛ 95-1392و از 1396 تا پایان 1398 در ده حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، پایداری منابع و مصارف صندوق های بازنشستگی، تولید و سرمایه گذاری، واگذاری بنگاه های اقتصادی، اشتغال و مدیریت بازار کار، تعاون، صیانت از نیروی کار و تنظیم روابط کار، شفافیت و سلامت اداری، نظام اداری و دولت الکترونیک و تعاملات بین الملل تهیه و تدوین کرده است؛ در پایان هر فصل نیز مهمترین برنامه های شاخص و کارویژه های هر حوزه در دولت های یازدهم و دوازدهم با ذکر اهم دستاوردها ارائه شدهاند. سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

 

بررسی روند شاخص های عملکرد اقتصادی و نهادی در ایران

در تدوین این گزارش از بین ده ها گزارش منتشر شده توسط نهادها و سازمان های معتبر جهانی، ده شاخص بین المللی شامل: «شاخص رقابت پذیری جهانی»، «شاخص سهولت کسب و کار»، «شاخص توسعه انسانی»، «شاخص رفاه لگاتوم»، «شاخص بین المللی حقوق مالکیت»، «شاخص آزادی اقتصادی»، «شاخص ادراک فساد»، «شاخص نوآوری جهانی» ، «شاخص پیشرفت اجتماعی» و «شاخص حکمرانی خوب» برگزیده شد. هریک از این گزارشها ابعاد مختلفی از جنبه های اقتصاد، فضای کسب و کار، رفاه، توسعه انسانی، فساد، حقوق و قوانین، توسعه اجتماعی، مدیریت اقتصادی و آزادی اقتصادی را مورد سنجش قرار می دهد و به گونه ای مکمل به شمار می روند. سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

 

بررسی مقایسه ای شاخص های اقتصادی استان ها- ویراست اول

هدف از تدوین گزارش مؤلفه‌های کلان اقتصادی استان‌ها، سنجش وضعیت اشتغال استان و درهم‌تنیدگی آن با شاخص‌های کلان اقتصادی و همچنین شناسایی موانع و مشکلات استان‌ها در کاهش نرخ بیکاری است. از این روی، ابتدا شاخص نرخ بیکاری به همراه درآمد سرانه بدون نفت به عنوان اصلی‌ترین مولفه‌های کلان اقتصادی و بازار کار آورده شده‌اند. در گام بعد، تصویر هر استان بر مبنای این دو شاخص، به مدد سایر شاخص‌های بازار کار تشریح و تدقیق می‌شود. شاخص نسبت تسهیلات به سپرده و محیط عمومی کسب‌وکار از جمله اصلی‌ترین شاخص‌ها در تبیین علل وضعیت بازار کار و اقتصاد استان‌ها هستند. شاخص نسبت تسهیلات به سپرده، از تقسیم تسهیلات داده شده به سپرده‌های مردم در استان به دست می‌آید. پایین بودن این عدد می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به عدم حمایت شبکه بانکی از تولید در استان، بانک‌پذیر نبودن پروژه‌های پیشنهادی و ناکارآمدی نظام اداری اشاره کرد. شاخص محیط عمومی کسب‌وکار نیز یک شاخص مرکب بوده که از بیست و هشت معیار تشکیل می‌شود که هر یک وجهی از محیط کسب‌وکار را مورد توجه قرار می دهد. در این نوشتار، پس از اثبات رابطه علت و معلولی این دو شاخص با مولفه‌های بازار کار، شرایط استان‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد، هر چه شاخص محیط عمومی کسب‌وکار بیشتر شود (که این امر به معنای بدتر شدن محیط عمومی کسب‌وکار است)، نرخ بیکاری افزایش یافته و درآمد سرانه کاهش خواهد یافت. تعیین نقش شاخص‌هایی که در حیطه فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و در وضعیت اشتغال استان‌ها نقش‌آفرین هستند یکی دیگر از رسالت‌های این گزارش است. نسبت تسهیلات جذب شده- اشتغال فراگیر و نسبت تسهیلات جذب شده- روستایی و عشایر از جمله شاخص‌هایی هستند که عملکرد وزارت متبوع در ارتقای وضعیت بازار کار استان‌ها را نشان می‌دهد. دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰

 

نیم نگاهی به شاخص های توسعه استان مرکزی

‌در تقسیم کار ملی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزیر پشتیبان اقتصاد مقاومتی استان مرکزی تعیین شد. تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال پایدار برای افزایش تاب‌آوری اقتصادی، اجتماعی و طبیعی استان، محور اصلی سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی است. از این روی بررسی مزیت‌ها و فرصت‌های توسعه و نیز زمینه‌های آسیب‌پذیری استان یک ضرورت مهم و اجتناب ناپذیر است. براین اساس و در چارچوب مطالعات توسعه استان‌های کشور، بررسی شاخص‌های توسعه استان مرکزی در دستورکار معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی قرار گرفت. سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

 

 

نیم‌نگاهی به شاخص‌های توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد در محدوده جنوب غرب کشور واقع شده است. این استان در دامنه های سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و با استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس، بوشهر و خوزستان همجوار می باشد و به مرزهای خارجی کشور دسترسی ندارد. ویژگی های طبیعی در این استان موجب شده تا ظرفیت های بالقوه ای برای توسعه مبتنی بر نفت و گاز، زراعت، باغداری، دامداری، پرورش آبزی و معادن دارا باشد. اما با وجود تدوین و اجرای برنامه‌های متعدد توسعه زیرساخت‌ها و بهبود خدمات اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، همچنان در اغلب شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی شرایط نامطلوبی دارد. براساس اسناد فرادست استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق مهم و راهبردی کشور در نظام برنامه‌ریزی به شمار می رود که در کنار استان خوزستان به عنوان یکی از ده منطقه برنامه یزی از دید طرح کالبدی ملی معرفی شده است که ظرفیت‌های بالایی داشته و می‌تواند مسیر راهبرد توسعه بلند مدت استان را ترسیم کند. دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰

 

نیم نگاهی به شاخص های توسعه استان سیستان و بلوچستان

در این پژوهش ابتدا، شاخص های استان سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف توسعه انسانی، اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی در مقایسه با سطح ملی مقایسه شده و پس از آن، مهم ترین قابلیت های استان به تفکیک شهرستان و با اولویت های برنامه ریزی در پهنه های استانی منطبق بر برنامه آمایش ، آورده شده است. هدف نهایی این پژوهش بررسی شاخص های توسعه یافتگی استان سیستان و بلوچستان بر اساس آخرین داده های موجود و ارائه تصویری شفاف از شکاف توسعه ای این استان با سطوح ملی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی است. بر اساس این پژوهش، استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی کشور، با توجه به مجاورت با دریای عمان، قرارگیری در مسیر کریدورهای بین المللی به ویژه محور شرق، ۱۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی و استقرار در مسیر شاهراه ارتباطی ایران با شبه قاره هند و شرق آسیا از طریق اقیانوس هند از ظرفیت های بالقوه برای دستیابی به توسعه مبتنی بر تجارت خارجی، صادرات صنایع دریایی و شیلات برخوردار است. یافته های این پژوهش همچنین نشان می دهد، سیستان و بلوچستان اگرچه طی دهه های گذشته در کانون توجه برنامه های توسعه بوده است اما همچنان از فقر و محرومیت رنج می برد و از منظر شاخص های مختلف اغلب در بدترین وضعیت در بین استان های کشور قرار دارد. دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰

 

برنامه تحقق جهش تولید در سال 1399

اقتصاد ‌ایران پس از سه سال رشد اقتصادی مثبت در سایه تحریم‌های تشدیدیافته، در سال 1397 رشد منفی 7/4 درصدی را تجربه کرد و در سال 1398 که پیش‌بینی می‌شد تا حدی بهبود یابد و نرخ رشد مثبت را تجربه کند، با رخدادهائی چند به ویژه فراگیری ویروس کرونا، نرخ رشد 6/0- را تجربه کرد. تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد با وجود تحریم‌های همه‌جانبه و محدودیت‌های شدید در صادرات محصول، تأمین مالی و نهاده‌های تولید صنعتی و انتقالات مالی، اقتصاد ‌ایران تاب‌آوری و مقاومت نسبتاً خوبی نشان داده و در اوج تحریم‌ها به درآمد ارزی (بدون نفت و گاز) حدود 50 میلیارد دلار دست یافته است. شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰

 

سازمان تامین اجتماعی در قرن چهارده شمسی

بیمه اجتماعی با قدمتی بیش از 60 سال در ایران تحوالت مختلفی را از بعد تعداد خدمات، ضریب نفوذ، تامین مالی و ساختار مدیریتی تجربه کرده است. حرکت بیمه های اجتماعی در این سال ها، تعریف شدن در نظام جامع تامین اجتماعی کشور در کنار مساعدت های اجتماعی و برنامه های بازار کار جهت مقابله با فقر بوده است. بیمه های اجتماعی کشور با مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت انعکاس گر مهمترین جنبه های همبستگی اجتماعی هستند، مشارکتی که مقابله با ریسک های سالمندی، ازکارافتادگی، بازماندگی، بیماری و بیکاری را بدون وابستگی به درآمدهای نفتی رقم زده است. پنج شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰

 

طرح تشکیل اندیشکده آینده نگاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

ضرورت وجود یک برنامه ملی آینده نگاری در دو بعد ایده پردازی و اجرا مبنای اصلی شکل گیری «اندیشکده آینده نگاری» در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. رویکرد «اندیشکده آینده نگاری» اولویت بندی گزینه های دردسترس، شناسایی تهدیدها و فرصت های بالقوه در آینده، ایجاد ساختار و فرهنگ تحقیق و بررسی موضوعات و ارائه سناریوهای مختلف تأثیرگذار بر آینده است از قبیل مسائل مربوط به بازار کار و محیط کسب و کار، اقتصاد و سرمایه گذاری، آینده رفاه و تأمین اجتماعی، مطالعات جمعیتی، جامعه اطلاعات، پیشرفت و تحول آموزش ها و مهارت ها، تغییرات فناوری. چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰

 

فناوری هوش مصنوعی و رویکردهای استراتژیک دولت ها

عبارت هوش مصنوعی به صورت کلی به ماشین ها و سیسـتم های کامپیوتری اشاره دارد که می توانند فرآیندهای هوش طبیعی انسانی را شبیه سازی کنند. در حقیقت عبارت هوش مصنوعی چتری برای اشاره به طیف وسیعی از روش ها و فناوری هاست. بر اساس تعاریف برخی کشورها، هوش مصـنوعی را می توان به دو دسته، "هوش ضعیف" یا "هوش عمومی و یا هوش قوی" دسته بندی کرد. هوش ضعیف یا هوش مصنوعی محدود به این معناست که ماشین با دارا بودن برخی از قابلیت های انسانی به صورت محدود می تواند در حل چالش ها و مسائل خاصی به کمک انسـان بیاید. اما "هوش قوی" به این معناست که ماشین توانمندیهای اداراکی نزدیک به انســـان و یا حتی قویتر از آن دارد. تمامی استراتژی ها و برنامه های ملی و یا شرکتی هوش مصنوعی در زمینه هوش مصنوعی ضعیف می گنجند چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰

 

تجارب ملی و جهانی حکمرانی شرکتی در صندوق های بازنشستگی و نظامنامه پیشنهادی برای صندوق های بازنشستگی ایران

این تحقیق به منظور تدوین مقررات حکمرانی شرکتی و به کارگیری آن در صندوق های بازنشستگی انجام شده است. در این تحقیق علاوه بر بررسی اسناد و مستندات مرتبط با حکمرانی شرکتی از مطالعات تطبیقی برای تدوین نظامنامه پیشنهادی حکمرانی شرکتی در صندوق های بیمه بازنشستگی کشور استفاده شده است. دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰

 

بایگانی مقالات